Programa obert 2022

Tema 2022 BELLESA

RCR, detall de la col·lecció Kronos, sèrie D. 2019

“Al projectar, pensem en la pregunta que ens formulen, però si la resposta no és bella, sabem que hem de continuar.”  RCR

L’experiència profunda de la bellesa comporta l’estranyesa provocada per certa sensació de revelació, de pertorbació, com de redescobriment davant allò que ens fascina per commoure’ns. La bellesa com a enigma i anhel és present a la frase de RCR que planteja tot projecte com una recerca de la bellesa, més enllà de les solucions formals i funcionals, per dotar-los d’ànima i apel·lar a la dimensió sensual del cos i emocional de l’intel·lecte, per ser un lloc on els cinc sentits vibrin i on el cos i l’ànima siguin un fet únic i indiferenciat.

Plató considera la bellesa com un ideal que només té lloc a l’ànima. L’única manera d’accedir-hi és mitjançant la filosofia. Per a Kant, la bellesa no és una propietat d’una obra d’art o d’un fenomen natural, sinó la consciència del plaer que acompanya el ‘joc lliure’ de la imaginació i la comprensió. Encara que sembli que estem usant la raó per decidir què és bell, el judici no és un judici cognitiu, i, en conseqüència, no és lògic, sinó estètic.

No gaire lluny d’aquesta línia de pensament hi ha la neuroestètica quan afirma que la bellesa és un prodigi del cervell ja que allò bell no existeix al món que veiem, sentim o toquem, ni resideix en res del que ens envolta, sinó només està a la ment dels éssers humans. A la intersecció de la psicologia, la neurociència i l’estudi de l’evolució humana, cerca els fonaments neurobiològics i la història evolutiva dels processos cognitius i afectius involucrats en experiències estètiques i activitats artístiques i creatives. Aquest enfocament ha revelat que els estímuls estètics es processen a l’escorça orbitofrontal medial on s’involucren diversos processos cerebrals relacionats amb la percepció, memòria, comprensió, atenció, emoció i plaer. Una de les conclusions més interessants assolides des d’aquesta perspectiva és que un objecte és més bonic i plaent, com més simple sigui el procés cognitiu.

La bellesa com a experiència subjectiva pot variar no només d’un individu a un altre, sinó entre cultures i èpoques. A l’art i l’arquitectura occidental se li atribueixen qualitats com l’harmonia, la proporció, la simetria i la capacitat de captivar l’esperit, i hi hagi la màxima expressió en la proporció àuria que es pot trobar no només en figures i composicions geomètriques, sinó també a la natura. El nombre auri és la proporció que guarden entre si dos segments de rectes i està emparentat amb la sèrie de Fibonacci que apareix contínuament a l’estructura dels éssers vius. Gairebé totes les espirals a la natura posseeixen aquesta relació àuria, ja que el seu nombre generalment és un terme de la successió de Fibonacci.

A la cultura occidental, la bellesa va emparentada a la noció del que és perfecte, terme que prové del llatí ‘perfectus’, és a dir, complet. El que és imperfecte a l’arquitectura guarda una estreta relació amb el temps. Juhani Pallasmaa assenyala que “no només vivim a l’espai i al lloc, sinó que també habitem en el temps. L’arquitectura no només tracta de domesticar l’espai, sinó que també és una defensa profunda contra el terror del temps. El llenguatge de la bellesa és essencialment el llenguatge de la realitat atemporal. El nostre anhel i la recerca de la bellesa és un intent inconscient d’eliminar temporalment la realitat de l’erosió, l’entropia i la mort.”

En el taoisme la perfecció es considera equivalent a la mort, ja que és un estat en què no es pot produir cap creixement o desenvolupament addicional. L’acceptació d’una bellesa fugaç i imperfecta es condensa en el concepte del Wabi-sabi que accepta allò transitori, la natura i la malenconia, donant cabuda a allò imperfecte i incomplet. “Wabi” es refereix a “l’elegant bellesa de la humil simplicitat” i es combina amb “sabi” que significa “el pas del temps i el subsegüent deteriorament”. Una peça imperfecta deixa una cosa incompleta per al joc de la imaginació.

Apreciar alguna cosa considerat com Wabi-sabi aconsegueix una consciència de les forces naturals involucrades en la creació de la peça, una acceptació del poder de la natura i un abandó del dualisme: la creença que estem separats del nostre entorn.

La bellesa està relacionada amb el nostre desenvolupament com a espècie i és essencial per a aquells que desitgen que la nostra societat sigui justa, igual i estigui preocupada per la veritat. La veritat, la bellesa i la bondat són una tríada de conceptes que conformen les tres virtuts humanes essencials i travessen tota la història del pensament humà. Així, la bellesa és bona i veritable, de la mateixa manera que el bé és veritable i bell i la veritat és bona i bella. En interrelacionar tan íntimament els tres conceptes, ens trobem que són ens inseparables, per la qual cosa un objecte no serà una cosa sense l’altra. Per això Plató defineixi la bellesa com l’esplendor de la veritat.

Quan Jean-Jacques Rousseau manifesta que “Sempre he cregut que allò bo no era sinó allò bell posat en acció”, ens trobem en sintonia amb una iniciativa creativa i interdisciplinària entre l’art, la cultura, la inclusió social, la ciència i la tecnologia com la Nova Bauhaus Europea quan convoca un espai de trobada per dissenyar formes de convivència més belles, sostenibles i inclusives. Bell per a les nostres ments i per a les nostres ànimes.

Bell significa espais inclusius i accessibles on el diàleg entre diverses cultures, disciplines, gèneres i edats es converteix en una oportunitat per imaginar un lloc millor per a tothom. També vol dir una economia més inclusiva, on la riquesa es distribueix i els espais són assequibles.

Bell significa solucions sostenibles que creen un diàleg entre el nostre entorn construït i els ecosistemes del planeta. Significa fer enfocaments regeneratius inspirats en els cicles naturals que reposen els recursos i protegeixen la biodiversitat.

Bell significa experiències enriquidores que responguin a les necessitats més enllà de la nostra dimensió material, inspirades en la creativitat, l’art i la cultura. Significa apreciar la diversitat com una oportunitat per aprendre dels altres.

Són definicions de la bellesa que proclamen el seu valor transformador que sintonitza amb la cerca que es manifesta a la frase de RCR: si la resposta no és bella, sabem que hem de continuar buscant.

Saber més

Cicle de conferències RCR TALKS

El cicle de 9 conferències, totes precedides per creacions de videoart del cicle Matèria Bosc IV, s’estructura en tres blocs temàtics:

  • els dilluns d’Arquitectura, com a trobada per reflexionar sobre l’espai i el lloc a totes les escales, amb la participació dels arquitectes Benedetta Tagliabue, Pau Sarquella i Carmen Torres, i Palinda Kannangara.
  • els dimarts d’RCR La Vila, amb una experiència pilot per a la presentació de la quarta edició del Programa Obert per Eduardo Bonito i Isabel Ferreira amb públic limitat a RCR La Vila a la Vall de Bianya; seguit per dues Sessions de Cambra en un format documental, a càrrec de Laura Martínez de Guereñu i Marina Garcés, en què ens traslladem al saló de la masia a RCR La Vila, i
  • els dimecres d’Art, per explorar la bellesa dels espais a l’art, el cinema i la realitat virtual de la mà de Fernando Moral, Jordi Balló i Lucia Tahan.

MATÈRIA BOSC IV

Matèria Bosc és una selecció de videocreacions que celebren la força poètica dels arbres i obren les conferències que conformen el Programa Obert.

És un projecte de LABEA – Laboratori d’Arts Vives i Ecologia realitzat en col·laboració amb RCR BUNKA Fundació i comissariat per Isabel Ferreira i Eduardo Bonito.

Cicle de video-creacions MATÈRIA BOSC IV

Exposició FONS HISAO SUZUKI

FONS HISAO SUZUKI · Les ombres i la llum · Hisao Suzuki

Un recull de fotografies d’arquitectura internacional representatives del treball que Hisao Suzuki porta realitzant des dels anys 80

Amb aquesta exposició es presenta la donació que Hisao Suzuki ha fet de tots els seus fons a RCR Bunka Fundació. Un fons que conté 46.000 fotografies d’arquitectura contemporània d’arreu del món, retrats d’arquitectes i compositors musicals. El fons també compta amb les pel·lícules fotogràfiques i els arxius originals en digital de les imatges. És considerat l’arxiu fotogràfic d’arquitectura contemporània dels darrers 30 anys més important del món.

El lligam de Suzuki amb Catalunya comença el 1978, després de veure una exposició de fotografies sobre Antoni Gaudí a Yokohama, Japó, que el va deixar captivat. Quatre anys més tard arriba per primera vegada a Barcelona, ciutat on s’hi va quedar a viure. En aquesta Barcelona preolímpica, Hisao Suzuki inicia la seva carrera com a fotògraf d’arquitectura. Seva és, per exemple, la documentació del procés de construcció del Palau Sant Jordi, i seus són també molts treballs sobre el modernisme català. La seva trajectòria li ha valgut recentment el guardó de la Creu de Sant Jordi 2022 atorgada per la Generalitat de Catalunya.

Del 3 de juny al 15 d’agost de 2022

Museu de la Garrotxa. Sala Oberta 2. Carrer de l’Hospici, 8. 17800 Olot (Girona)

Horari. Feiners de 10 a 13h i de 17 a 20h. Dissabtes i festius d’11 a 14h i de 17 a 20h. Dilluns tancat. Entrada gratuïta

Amb el suport de

Saber més

Dilluns, 4 de juliol de 2022 · Matèria Bosc IV · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

MATÈRIA BOSC IV · Converses amb un arbre (2019) · Companyia Rouge Elea, Espanya-França · 02:30 min

“Converses amb un arbre” posa imatge i poesia a l’obra homònima creada per la companyia bascofrancesa el 2019.

“És molt probable que al final d’aquesta travessia tots estiguin llençats sota l’arbre mentre es pregunten: “Sóc jo natura? Hi ha una cérvola dormint dins meu? És curiós… ¿Gairebé tinc la impressió de sentir créixer l’arbre?”

Des de fa 15 anys, Corine Cella es penja dels arbres per ballar. Ander Fernández fa 15 anys que rasca la fusta de la seva guitarra i el paper de la seva ploma. Junts, entaulen una conversa poètica amb els arbres.

Creació: Rouge Elea, Corine Cella i Ander Fernández. Vídeo: Zazpi t’erdi.

Saber més

Dilluns, 4 de juliol de 2022 · Conferència · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Dimarts, 5 de juliol de 2022 · Matèria Bosc IV · Estrena online · 19h

Saber més

Dimarts, 5 de juliol de 2022 · Conferència · RCR La Vila · 21h

DIMARTS D’RCR LA VILA · Matèria Bosc IV · Eduardo Bonito & Isabel Ferreira

La cultura forestal contemporània en projectes de l’art i les arts escèniques d’actualitat.

Isabel Ferreira (Pamplona, Espanya, 1970) és comissària i gestora cultural graduada en Història de l’Art, Màster de Cultura Visual i Especialista Universitària de Cultura i Territori. Va ser, entre d’altres, directora dels festivals DNA del Govern de Navarra i ComPosiciones Políticas de Rio de Janeiro.

Eduardo Bonito (São Paulo, Brasil, 1969) és coordinador del projecte europeu BPDA que reuneix 12 festivals de 12 països, i va ser, entre d’altres, director del Panorama, un dels festivals de més port i rellevància del continent americà, director del Dança em Foco i director de BAC – Bienal de las Artes del Cuerpo, Imagen y Movimiento de Madrid. Participa al grup de governança del projecte europeu RESHAPE.

Dimecres, 6 de juliol de 2022 · Matèria Bosc IV · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

MATÈRIA BOSC IV · Subcortical (2022) · Martín Etxauri, Espanya · 02:30

Subcortical fa referència al terme botànic que mira sota l’escorça dels arbres, però també el metge que mira sota l’escorça del cervell, aquesta estructura on es regulen les emocions, els instints o els somnis. La pel·lícula ens trasllada a un lloc que jeu sota la superfície, en un viatge que revela la fractalitat de la vida vegetal.

Martin Etxauri Sainz de Murieta, àlies Txo!?, és artista i investigador en nous mitjans. És llicenciat en Belles Arts i Doctorant en Art Contemporani per l’EHU, i està en contínua formació autodidacta. Tracta de pensar allò tecnològic amb una mirada crítica i obliqua, i investiga la relació entre allò digital i allò físic, mitjançant processos de digitalització i transformació de la naturalesa.

Imatge i so: Martin Etxauri Sainz de Murieta, Txo!?. LiDAR scanning: Unai Requejo & Martin Etxauri. LiDAR scanner cortesia de la Facultat de Belles Arts, UPV/EH. Fotogrametria: Martin Etxauri. Format: FullHD 1080p, 16:9, Color, Stere. Tècnica: CGI, LiDAR, Photogrammetria.

Saber més

Dimecres, 6 de juliol de 2022 · Conferència · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Dijous, 7 de juliol de 2022 · Conferència · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Dilluns, 11 de juliol de 2022 · Matèria Bosc IV · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Dilluns, 11 de juliol de 2022 · Conferència · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Dimarts, 12 de juliol de 2022 · Matèria Bosc IV · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Dimarts, 12 de juliol de 2022 · Estrena de documental · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Dimecres, 13 de juliol de 2022 · Matèria Bosc IV · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

MATÈRIA BOSC IV · L’Arbre de la Vida (2021) · Simón Hernández Estrada, Colòmbia · 10:35 min

Homenatge al pintor Abel Rodríguez (nom nonuya: Mogatge Guihu), un ancià dels nonuya, una comunitat indígena del mig del riu Cahuinarí a Colòmbia. A través de dibuixos i narracions, Abel transmet a les properes generacions el coneixement dels seus avantpassats sobre les plantes de la conca de l’Amazones, la seva coexistència amb els animals i els seus significats mitològics.

Simón Hernández Estrada és director, productor i muntatgista, amb una àmplia trajectòria al camp del documental havent treballat per a mitjans com la BBC, ART, CNN, TVE, TVC, Red Bull Media House, Caracol TV i Señal Colombia.

Direcció: Simón Hernández Estrada. Producció: Instituto de Visión / la Popular. Productors: Maria Paula Bastidas i Beatriz López. Música: Simón Mejía.

Saber més

Dimecres, 13 de juliol de 2022 · Conferència · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Dilluns, 18 de juliol de 2022 · Matèria Bosc IV · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Dilluns, 18 de juliol de 2022 · Conferència · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Dimarts, 19 de juliol de 2022 · Matèria Bosc IV · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Dimarts, 19 de juliol de 2022 · Estrena de documental · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Dimecres, 20 de juliol de 2022 · Matèria Bosc IV · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Dimecres, 20 de juliol de 2022 · Conferència · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més